De kogel is door de kerk en je gaat je eigen bedrijf starten. Die heeft natuurlijk een naam nodig. Mijn ervaring is dat het net is als met het bedenken van een naam voor je baby: Of je weet het meteen of je slaapt er een nachtje of wat over. Wat je sowieso moet doen voor je helemaal hooked bent aan de naam is even op de site van de KvK nagaan of er geen andere inschrijvingen zijn in Nederland met dezelfde of gelijkende naam. Dit voorkomt verwarring bij je klanten en juridisch gesteggel achteraf met de andere eigenaar. Wat je vervolgens doet is in één adem door controleren of er een domeinnaam beschikbaar is. Wat heb je aan de naam zonder bijbehorend URL (de link naar een website)? Maar claim je alleen de .nl of ook de .com of zelfs een hele andere extensie? In dit artikel geef ik daar mijn mening over en hoe ik het zelf heb geregeld.

Wat is een extensie?

Een domeinnaam of URL bestaat uit twee delen: de naam van je bedrijf en een extensie. Een extensie geeft aan met wat voor soort bestand je te maken hebt. Bij foto’s zie je het welbekende .jpg of .png. Bij een bestand kan dat onder andere .pdf of .doc zijn. Zo hebben ook URL’s een extensie. In Nederland is dat .nl. In België .be en in engelstalige landen is dat .com.

Welke claim je?

Het is aan jou om te bepalen welke extensie je wilt achter je bedrijfsnaam. Ongeacht of je wel of niet internationaal opereert zou je naar mijn mening idealiter zowel de .nl als de .com extensie willen. Dit voorkomt dat iemand anders er mee vandoor kunt gaan en een website kan starten met dezelfde naam als jij.

Maar staar je hier ook weer niet op blind. Voor mijn mamablog heb ik beide extensies, maar voor Fem.club weer niet. Femclub.com was al geclaimd en staat te koop voor een (waarschijnlijk absurd hoog) x bedrag. Toch kon ik de naam niet uit mijn hoofd zetten en heb ik er bewust voor gekozen om de .com extensie te laten voor wat het is.

Is er meer mogelijk bij het claimen van een domeinnaam?

Naast .nl en .com zijn er nog tal van extensies te koop. Zowel extensies die naar een land verwijzen, maar denk ook aan fancy extensies als .shop .info .org en .net.

En als je toch bezig bent, denk ook eens aan misspellingen van je bedrijfsnaam. Albert Heijn is hier een goed voorbeeld van. De website van de grootgrutter is ah.nl, maar appie.nl, albertheijn.nl en ook albert.nl komen allemaal uit op ah.nl. Het is niet alleen een service naar je klant, maar is uit concurentie oogpunt ook nog eens super slim.

Wat te doen met extra extensies?

Als je er voor hebt gekozen om meerdere extensies te kopen, is het slim om de extensie(s) die je voor de zekerheid hebt gekocht door te zetten naar de andere. Dan maak het niet uit welke URL iemand intikt, ze komen dan altijd op dezelfde website uit. Precies zoals in het voorbeeld van Albert Heijn. Dit regel je bij de webhost bij wie je de domeinnaam hebt gekocht.

Welke extensie kun je het beste claimen?

Mijn voorkeur zou voor een Nederlands bedrijf altijd zijn om een domeinnaam te claimen die zowel op .nl als op .com eindigt. Zo loop je geen bezoekers mis die de verkeerde URL intypen, maar het belet ook een concurrent om onder dezelfde bedrijfsnaam zijn diensten of producten aan te bieden, jouw naam in een kwaad daglicht te stellen of mee te liften op het succes van jouw bedrijf.

Like it? Pin it?

Uitgelichte foto van computerscherm met adresbalk van JMiks via Shutterstock

Auteur

Uit ervaring weet ik dat het als moeder makkelijk kan zijn om vanuit huis een eigen bedrijf te starten. Hoewel te doen, loop ik ook tegen lastige ondernemerskwesties aan. Ik faal en ik heb succes, maar opgeven doe ik nooit! Op Fem.club bundel ik die ervaring met praktische informatie zodat andere moeders die ook een bedrijf hebben of juist willen starten er ook iets aan hebben.

Reageer

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Pin dit