Het belang van SEO voor iedereen met een website is algemeen bekend. Dat Yoast, met de beroemde groene bolletjes, je hierbij kan helpen staat als een paal boven water. Naast de gratis versie is er ook een betaalde versie van Yoast. Wat zijn de voordelen van Yoast Premium? Is het het geld waard? Ik gebruik het nu een paar maanden en deel mijn 6 favoriete functies van Yoast Premium.

Yoast als hulp bij SEO

SEO [Search Engine Optimization] oftewel zoekmachineoptimalisatie toepassen, is enorm belangrijk als je afhankelijk bent van bezoekers vanuit Google of andere zoekmachines. Door dit toe te passen, snappen de zoekmachines waar je tekst over gaat en kunnen dit ook daadwerkelijk laten zien aan mensen die behoefte hebben aan de informatie die je deelt.

Yoast sprong hier op in door een tool te maken die je hierbij kan helpen. Puntsgewijs word je door middel van een stoplichtsysteem verteld wat je goed doet, wat beter kan of waar nog helemaal geen aandacht aan is besteed. Deze gratis plugin van Yoast wordt de hemel in geprezen. Zelf ben ik ook een enthousiast gebruiker. Zo enthousiast dat ik uiteindelijk ook de betaalde versie van Yoast heb gekocht. Twee keer zelfs. Kun je nagaan.


Lees ook: Review | Online boekhoudprogramma Jortt


6 meest gebruikte functies van Yoast Premium

1. Meerdere keywords

Je teksten kunnen optimaliseren door een zoekwoord [liefst een combinatie van meerdere woorden!] in te vullen, is een belangrijke functie van de gratis versie van Yoast. Bij de premium versie kun je meerdere van deze keywords opgeven. Superhandig. Zo kun je op meerdere paarden wedden. Bij uitstek de nummer 1 reden waarom ik Yoast Premium heb gekocht.

2. Synoniemen

Gerelateerd hieraan is de mogelijkheid om synoniemen op te geven. Zo heb ik betaalde versie van Yoast opgegeven als één van meerdere zoekwoorden voor dit artikel. Omdat Yoast Premium hetzelfde is en het prettiger leesbaar is om hierin af te wisselen, is dat mijn synoniem geworden. Hier kun je ook meervoud/enkelvoud van je zoekwoord opgeven. Ideaal!

3. Inzichten

Als je zo bezig bent geweest met de optimalisatie van je tekst, is het ook wel fijn om te weten of je boodschap ook daadwerkelijk is overgekomen. De functie Inzichten vertelt je daarom in vijf woorden of woordcombinaties waar je tekst over gaat. Een heel prettig hulpmiddel bij het zien van een groter plaatje. Ik heb een screenshot gemaakt van wat deze functie zegt over de tekst zoals die geschreven is tot de vorige zin. Zoals je ziet gaat het best aardig. Drie van de vijf puntjes is ook waar ik me daadwerkelijk op gericht heb, dus ik ben niet ontevreden.

Screenshot van Yoast Premium, de betaalde versie van Yoast

4. Interne links

Intern linken in je artikelen is om meerdere redenen goed om te doen. Zo blijft een bezoeker langer op je site wat goed is voor je statistieken [bouncerate] en begrijpt Google beter hoe je website in elkaar steekt en waar deze over gaat. Ook niet onbelangrijk: je helpt je bezoeker aan waardevolle informatie dat gerelateerd is aan datgene wat ze aan het lezen zijn.

Yoast Premium heeft een toffe functie die enorm hulpvol is. Tijdens het tikken van een tekst krijg je als suggestie een lijst met al geplubiceerde artikelen die gerelateerd zijn. Tenminste…. dat zou zo moeten zijn. Persoonlijk vind ik de opties die ik krijg lang niet altijd gerelateerd. Op een nieuwe site als deze is dat logisch, maar op mijn andere website met honderden artikelen bevreemdt mij dat. Desalniettemin kijk ik altijd deze lijst door als ik een blog aan het schrijven ben.


Lees ook: Wat levert samenwerken met bloggers nu echt op?


5. Verweesde content

Yoast heeft nog een hulpmiddel als het gaat om het belang van intern doorlinken. Bij Verweesde content kun je opzoeken welke artikelen totaal geen intern linkje er naar toe hebben. Als er veel artikelen online staan, is de kans groot dat je niet meer precies weet waarover je al geschreven hebt.

6. Redirect

Werken aan je website houdt nooit op. Werkzaamheden als artikelen verwijderen, categorieën anders indelen en URL’s aanpassen, zorgen er voor dat bezoekers op een niet meer bestaande pagina [404 pagina] terechtkomen. Zo hinderlijk! Ook de zoekmachines zijn hier niet blij mee, ze willen immers iemand voorzien van de beste informatie. Een enkele dode link zal niet erg zijn, maar heb je er meerdere dan kan dit gevolgen hebben voor je positie in de zoekresultaten. Wat je dan moet doen is een redirect instellen. Een redirect kun je zien als een omleiding. Je vertelt bijvooorbeeld aan Google dat de pagina verwijderd is of verwijst door naar een ander artikel met dezelfde informatie. De betaalde versie van Yoast maakt dit supermakkelijk. Zodra je iets verwijderd of aanpast krijg je een melding op je scherm waarna je met een klik de omleiding in kan schakkelen.

Betaalde versie van Yoast de moeite waard?

Al met al ben ik erg blij dat ik een upgrade heb gedaan van de Yoast plugin. Toegegeven; het is geen goedkope plugin. Hij kost €79,00 [excl BTW] per jaar! Als het een eenmalige uitgave was geweest, had ik er geen seconde over getwijfeld, maar een jaarlijkse investering moet wel heel erg de moeite waard zijn.

De intern linken feature werkt niet zoals ik had verwacht en bij het uploaden van de screenshots in dit artikel viel mij ineens op dat Nederlandse en Engelse teksten door elkaar heen lopen. Aangezien dat laatste mij eigenlijk nu pas opvalt, is het dus niet storend.

Hoewel het niet doorslaggevend was, weegt voor mij wel mee dat ik de Nederlandse Yoast een sympathiek bedrijf vind dat met veel passie en kennis gratis SEO tips deelt in zijn nieuwsbrieven en blogs. De befaamde gunfactor die we allemaal nastreven.

Er wordt overduidelijk veel tijd gestoken in de plugin. Hij krijgt namelijk elke twee weken een update. De gratis versie heeft mij heel lang onwijs goed geholpen met het optimaliseren van mijn teksten. Door de upgrade naar de betaalde plugin heb ik mezelf hierin nog meer kunnen verbeteren.

Foto woord SEO door Pavlo Lys via Shutterstock

Auteur

Uit ervaring weet ik dat het als moeder makkelijk kan zijn om vanuit huis een eigen bedrijf te starten. Hoewel te doen, loop ik ook tegen lastige ondernemerskwesties aan. Ik faal en ik heb succes, maar opgeven doe ik nooit! Op Fem.club bundel ik die ervaring met praktische informatie zodat andere moeders die ook een bedrijf hebben of juist willen starten er ook iets aan hebben.

Reageer

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Pin It