Een kinderboek bespreking op Fem.club? Het moet niet gekker worden. En toch is dat precies wat ik ga doen. Dit boek had namelijk niet beter tot z’n recht kunnen komen dan hier. Éven tot 10 tellen is een kinderboek, maar nog zoveel meer dan dat. Het is een draaiboek! De ene kant is om voor te lezen en de andere kant is voor mama. De ambitieuze alles-met-elkaar willen-combineren mama. Je weet wel, een mama zoals jij en ik. Hoewel ik het idee geniaal vind, ben ik trouwens niet alleen maar enthousiast.

Éven tot 10 tellen

Toen presentatietrainer Eva Brouwer voor zichzelf begon, was haar kind één jaar oud. Enerzijds wilde ze vol voor haar onderneming gaan, anderzijds was daar het schuldgevoel richting haar kind. Hoe kun je nu goed uitleggen aan kinderen wat werken inhoud? “Papa en mama moeten centjes verdienen” is een zin die je vast niet vreemd in de oren klinkt. Wat Eva heeft gedaan is dit gegeven, en nog 9 andere, samen met illustrator Theresa Hartgers visueel maken.

Draaiboek

Het resultaat is een tof boek. Eentje waaruit je kunt voorlezen aan je kind en samen tot 10 tellen. Als je het boek omdraait is het een boek voor jezelf met mooie tips van andere ondernemende moeders op hun werkgebied. Heel waardevol. Ze leren je op een andere manier om tot 10 te tellen. 😉

Om wat voorbeelden te noemen:

Hoe kun je beter je eigen grenzen aangeven?
Hoe kun je op een efficiënte manier thuis werken?
Hoe weersta je de verleidingen van de mobiele telefoon (geldt zowel voor junior als senior! )
Hoe houd je overzicht en kun je beter plannen, met ook aandacht voor jezelf?
Hoe kun je werken en ondernemen op jouw voorwaarden?

Als extra geven alle tien vrouwen je ook een bijpassende quote mee. Het ingenieuze is dat beide kanten van het boek elkaar complementeren. De nummer 1 van de ene kant past bij tip nummer 1 van de andere kant, maar zoals ik al aanstipte werd ik niet alleen maar blij van het boek. Ik vond de kant om samen voor te lezen soms iets te negatief. Je ziet bijvoorbeeld een boze/chagerijnige moeder die niets kan vinden in haar tas en uitvalt naar haar zoontje dat hij zijn autootjes moet opruimen. Het was confronterend dat geef ik meteen toe. Het boek legt terecht een vinger op de zere plek en geeft aan de andere kant ook meteen handvatten om je op weg te helpen.

Een aanrader

Desalniettemin vind ik het boek zeker een aanrader voor moeders die moeite hebben om tot 10 te tellen, voor moeders die moeilijk een balans kunnen vinden tussen het gezin en hun bedrijf en alle andere tinten grijs moeders. Je kunt samen met je kind tot 10 tellen en woordjes leren. Daarnaast is het zeker wel handig en welkom om uit te leggen waarom mama soms anders reageert dan ze graag zou willen. Het idee, de mooie illustraties, de toffe tips van de experts maken het een mooi boek. En uiteraard ga ik het recept van Claire van den Heuvel voor homemade eierkoeken zeker uitproberen. Het wordt nog eens wat met mij!

Éven tot 10 tellen

€19.95
8

Prijs

6.0/10

Relevant onderwerp

9.0/10

Herkenbaar

9.0/10

Plus

• Mooie illustraties
  • Origineel design
  • Bruikbare tips
  • Mooie combinatie van kinderboek en leesboek

Min

• Confronterend
Auteur

Uit ervaring weet ik dat het als moeder makkelijk kan zijn om vanuit huis een eigen bedrijf te starten. Hoewel te doen, loop ik ook tegen lastige ondernemerskwesties aan. Ik faal en ik heb succes, maar opgeven doe ik nooit! Op Fem.club bundel ik die ervaring met praktische informatie zodat andere moeders die ook een bedrijf hebben of juist willen starten er ook iets aan hebben.