Als je je bedenkt dat een consument je advertentie twaalf keer gezien moet hebben voordat hij tot koop overgaat, dan weet je dat je flink zult moeten investeren op marketinggebied. Adverteren door het inzetten van influencers komt steeds vaker voor. Het is namelijk een groep die in direct contact staat met je beoogde doelgroep. Hoe mooi kun je het hebben? Meetbaar zou fijn zijn niet? Want wat levert samenwerken met bloggers op? 

Influencers kun je onderverdelen in verschillende soorten publishers: je hebt bloggers, vloggers en instagrammers. In dit artikel concentreer ik me op het adverteren op een blog.

Hoe kun je samenwerken met bloggers

Er zijn verschillende mogelijkheden om samen te werken met een blogger.

Ik gebruik overigens hier liever niet de term influencer. Hoewel je als micro publisher wel degelijk invloed hebt, spreek je pas bij hele hoge aantallen volgers van een influencer.

•Review

Voor een review stel je een product of dienst ter beschikking in ruil voor de eerlijke mening van een blogger hierover.

•Winactie

Bij een winactie spreek je met de blogger in kwestie af dat diegene jouw product of dienst mag verloten.

•Advertorial

Een advertorial is een advertentie ingestoken als een redactioneel artikel. Het is niet de bedoeling dat een advertorial verkoperig overkomt.

•Mention

Bij een mention wordt je bedrijfsnaam/product of dienst genoemd in een artikel.

Komt er bij je samenwerking geen facturatie aan te pas en stel je alleen je product of dienst ter beschikking, dan noem je dat een barterdeal. Dit kan bij een review en winactie, maar ook de mention zo zijn. Een combinatie van bovengenoemde mogelijkheden om samen te werken met een blogger valt zeker te overwegen. Een review in combinatie met een winactie is een sterk marketingsinstrument. Een advertorial dat informatief en inspirerend geschreven is ook!

Hiermee komen we weer terug bij waar het om draaide: waarom zou je als bedrijf samenwerken met een blogger? Wat levert een samenwerking met een blogger je concreet op?


Lees ook: Als ondernemer kun je niet zonder een business buddy


Waarom samenwerken met bloggers?

Elke vorm van samenwerking heeft zijn eigen karakter en levert dus voor jou als opdrachtgever ook iets anders op. Maar wat ze je allemaal opleveren is zichtbaarheid. Een groot misverstand is dat samenwerken met een publisher directe sales moet opleveren. Een groot misverstand dat op een enorme teleurstelling  kan uitlopen.

Wat voor zin heeft het dan? Zichtbaarheid, zichtbaarheid, zichtbaarheid. Hoe vaker een consument je toffe product ziet, hoe meer hij geneigd is het te gaan kopen. Daarnaast zijn bloggers vaak manusjes van alles. Ze kunnen goed overweg met een camera wat mooie plaatjes kan opleveren. Ze kunnen leuke teksten schrijven waarin zoekmachineoptimalisatie (SEO) is toegepast. Dit kan je positie in Google verbeteren. [Eye opener: Ook bij no-follow links!] En ze hebben een groep volgers die bovenmatig geïnteresseerd zijn in wat ze laten zien. Hier kun je als ondernemer enorm de vruchten van plukken.

Resumerend nog even op een rij wat je precies kunt verwachten als je in zee gaat met een blogger:

•zichtbaarheid onder je doelgroep

•kliks naar je website

•directe verkopen

•betere positionering in de zoekresultaten van zoekmachines

•meer social media volgers

•mooie productfoto’s


Lees ook: Review | Online boekhoudprogramma Jortt


Goede afspraken maken

Om de samenwerking voor beide partijen te laten slagen is het maken van goede afspraken wel essentieel. Wat is de beloning en welke prestatie wordt hiervoor geleverd? Mag je de foto’s die de publisher maakt zelf ook gebruiken of staat hier een aanvullende vergoeding tegenover? Welke links worden opgenomen in het artikel?

Kortom samenwerken met een blogger, groot of klein, levert je als ondernemer zeker een hoop op.

Om teleurstelling te voorkomen, maak je wel heldere afspraken. Hoewel het niet altijd tot directe sales leid, kun je wel rekenen op exposure. Omdat je daar je boterham niet mee kunt beleggen zou een samenwerking met een blogger daarom een onderdeel van je totale digitale marketing strategie moeten zijn.

Afbeelding van mensen die internet iconen vasthouden van Rawpixel.com via Shutterstock

Auteur

Uit ervaring weet ik dat het als moeder makkelijk kan zijn om vanuit huis een eigen bedrijf te starten. Hoewel te doen, loop ik ook tegen lastige ondernemerskwesties aan. Ik faal en ik heb succes, maar opgeven doe ik nooit! Op Fem.club bundel ik die ervaring met praktische informatie zodat andere moeders die ook een bedrijf hebben of juist willen starten er ook iets aan hebben.

Reageer

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Pin It