Hoe fijn zou het zijn om te weten waar je bezoekers naar zoeken op je website? Heel fijn kan ik je vertellen! Ten eerste bewijs je ze een dienst en daardoor bewijs je jezelf tot slot ook een dienst. Kennis is macht is niet voor niets een spreekwoord. Na het lezen van dit artikel weet je niet alleen waarom het belangrijk is om te weten wat bezoekers intypen in je zoekbalk, maar ook hoe je het instelt. Let’s go!

De zoekbalk is onmisbaar

Een belangrijk onderdeel van een website is absoluut het zoekbalkje. Ga maar eens na hoe vaak jij hem zelf gebruikt op de websites die je bezoekt. Je bezoekers niet de mogelijkheid geven om je content te doorzoeken is zonder twijfel een gemiste kans. Vandaag de dag is niet vinden [of überhaupt niet kunnen zoeken naar] wat je nodig hebt een iritatiepuntje en reden om het maar elders te proberen. Dag bezoeker. Dag potentiële klant.

Vergeet dat vergrootglaasje dus niet bij het inrichten van je website, hij is onmisbaar. De header is trouwens de plek waar ik, en ik durf te beweren velen met mij, als eerste zoeken.

Lees ook: Welke extensie moet je claimen voor je domeinnaam?

Weten waar bezoekers naar zoeken

Nu je de bezoekers de mogelijkheid hebt gegeven om op eigen gelegenheid je website te doorcrossen zou het fijn zijn om te weten wat ze daadwerkelijk intypen. Zo kun je niet alleen hun behoeftes signaleren, maar ook onderzoeken of je hier al aan voldoet. Wordt er veel gezocht op traktaties op je blog, maar heb je hier nog niet veel over online staan dan kun je hier iets aan doen. Zoeken mensen veel op een product die je nog niet in het assortiment van je webshop heb staan, dan kun je besluiten die toe te voegen.

Weten betekent overigens niet dat je er per sé iets mee moet doen. Of überhaupt kunt doen. En eerlijk is eerlijk; het is ook gewoon leuk. Ik heb weleens wat opvallends voorbij zien komen zeg maar.

Instellen statistieken interne zoekopdrachten

Sta je inmiddels te trappelen om het zelf in te stellen? Het is zo gebeurd!

  1. Voer een willekeurige zoekopdracht uit op je site. Typ dus bijvoorbeeld “Test” in je zoekbalk.

  2. Bekijk de URL van je resultatenpagina. Waar je naar op zoek bent, zijn de tekens tussen het vraagteken en het =teken. Voor Fem.club is dat: s.

  3. Vervolgens log je in bij Google Analytics en klik je eerst op “beheerder” [links onderaan] en vervolgens op “Instellingen voor dataweergave”.

  4. Onder het kopje Site Search bijhouden klik je het schuifje op aan en bij queryparameter vul je de letter[s] van stap 2 in.

  5. Klik op opslaan en wacht af. Het kan ongeveer een dag of twee duren voor je de statistieken van zoekopdrachten kunt opzoeken.

Weten wat mensen intypen in je zoekbalk

Nu je een zoekbalk hebt én hebt ingesteld dat Google Analytics bijhoudt waar mensen op googlen binnen jouw site is het tijd voor de laatste stap: het daadwerkelijk opzoeken van deze informatie. Dat doe je heel makkelijk door in te loggen in je Google Analytics account, klikken op “Gedrag” en vervolgens “Zoekopdrachten op site”.

Ook bij bezochte pagina’s vind je deze info terug. De pagina URL ziet er dan net zo uit als bij stap 2. Uit deze URL kun je ook het zoekwoord afleiden.

Via de app ga je naar “gedrag” >> “Alle pagina’s”.

Google geeft in dit artikel precies aan welke inzichten je uit de beschikbare rapporten kunt filteren. Klikken mensen de zoekresultaten aan of klikken ze je website weg? Doen ze een koop of niet? Waardevolle informatie.

Inspelen op de behoeftes van je bezoekers

Mijn conclusie is dat een zoekbalk niet alleen onmisbaar is op een website, maar dat je zeker ook relevante informatie kunt halen uit het zoekgedrag van je bezoekers. Waar zoeken ze op en leiden de zoekresultaten tot een koop? Deze informatie kun je namelijk gebruiken om je aanbod aan te scherpen. Ook als je geen webshop hebt en alleen blogt zijn de resultaten heel waardevol. Geef je lezers waar ze om vragen, krijgt zo een heel nieuwe dimensie.

Heb jij een zoekbalk op je site? Wist je dat je er hele waardevolle informatie uit kon halen?

Afbeelding zoekbalk van Panuwatccn via Shutterstock

Auteur

Uit ervaring weet ik dat het als moeder makkelijk kan zijn om vanuit huis een eigen bedrijf te starten. Hoewel te doen, loop ik ook tegen lastige ondernemerskwesties aan. Ik faal en ik heb succes, maar opgeven doe ik nooit! Op Fem.club bundel ik die ervaring met praktische informatie zodat andere moeders die ook een bedrijf hebben of juist willen starten er ook iets aan hebben.

Reageer

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Pin It